آنچه از بامیلو آموختم – بخش دوم

  • توسط بابک بوترابی
  • ۲ سال پیش
  • 1
فروشگاه اینرنتی بامیلو

عدم توسعه متوازن

در ادامه پست قبلی که به طور کلی به فضای کاری فروشگاه اینترنتی بامیلو پرداختم، در این پست قصد دارم برخی از علل عدم موفقیت بامیلو را در فضای تجارت الکترونیکی ایران بیان کنم که البته یکی از مهم ترین علل ناکامی برخی کسب و کارهای نوپا، عدم رشد متوازن است.

یکی از مهم ترین اصولی که کسب و کارها را به نابودی می کشاند، عدم تمرکز روی مهم ترین معیارهای موفقیت کسب و کار است. به بیان ساده تر، هر کسب و کاری، در هر مرحله ای از چرخه حیات خود نیازمند تمرکز روی جنبه های خاصی از کسب و کار خود است تا بهترین نتایج را بتواند کسب کند.

امروزه که به عنوان مشاور در کنار بسیاری از کسب و کارهای نوپا قرار می گیرم، به وفور مشاهده می کنم که چه بسیار تیم هایی که با بنیه فنی بسیار خوب، محصولاتی را تولید می کنند که واقعاً تحسین برانگیز است اما اصلاً تیم بازاریابی و فروش ندارند! محصولاتی نرم افزاری که بعضاً تولید آنها حدود 2 سال طول می کشد اما این تیم در تمام این مدت، هیچ رویکردی به بازار و تجاری سازی کسب و کار خود نداشته اند. نه استراتژی نفوذ به بازار دارند و نه اطلاعاتی در مورد رقبا و فضای کسب و کاری!

یک کسب و کار برای موفقیت خود حتماً لازم است متناسب رشد کند.

اگر حوزه های کسب و کاری عمده در فضای استارت آپ ها را به صورت خیلی کلی، به 3 بخش فنی (Technical)، منابع انسانی (Human Resources) و تجاری (Business) تقسیم بندی کنیم، موفقیت کسب و کارها (خصوصاً در ایران) از آن کسب و کارهایی است که در هر 3 حوزه حداقل هایی را حاصل کرده باشند.

کسب و کارهایی که بیشتر توان و منابع خود را معطوف به حوزه های بازاریابی و فروش می کنند اما زیرساخت منابع انسانی و فنی لازم را برای پاسخگویی به این حجم از مشتریان ندارند، نوع دیگری از شکست در فضای کسب و کاری را برای خود تضمین می کنند!

مثالهای بی شماری از کسب و کارها وجود دارد که در تیم مدیریتی و اجرایی آنها، افراد با تخصص های مختلف وجود ندارد. در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف نیز کم و بیش همین وضعیت حاکم است، چه بسیار تیم هایی که از دانشجویان رشته های مهندسی کامپیوتر و یا فناوری اطلاعات کنار یکدیگر جمع شده اند تا در فضای تجارت الکترونیکی، محصولی جدید یا بهینه سازی شده ارائه دهند بی توجه به اینکه، بازار تجارت الکترونیکی در ایران بسیار پیچیده تر از آن است که خیلی از ما فکر می کنیم.

در فروشگاه اینترنتی بامیلو، یک محصول نرم افزاری به ارث رسیده از یک شرکت پرتغالی آغاز کننده راه بود. این شرکت پرتغالی برای بسیاری از استارت آپ های گروه Rocket Internet محصول نرم افزاری نوشته است و حتی بسیاری از آنها را همین الآن هم مدیریت می کند.

مدیران بامیلو در سال های اول خود، با تکیه به همین زیرساخت فنی، فکر می کردند نیازی به جذب نیروهای متخصص فنی ندارند و با همان ساختار ایشو زدن به تیم پرتغالی، نیازمندی های این فروشگاه اینترنتی (مانند بسیاری از استارت آپ های مشابه در سراسر دنیا) مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر، ساختار هزینه کرد این فروشگاه اینترنتی نیز در قالب بودجه های از پیش تعیین شده کاملاً مشخص بود.

یعنی از روز اول، گروه مدیریتی می دانستند که چه میزان بودجه تبلیغاتی دارند و حتی در بسیاری از موارد شیوه هزینه کرد هر کدام نیز مشخص شده بود.

با پیش رفتن بامیلو، بودجه های تبلیغاتی به اندازه هایی که تعیین شده بود، خرج می شدند بدون آنکه زیرساخت فنی بتواند متناسب با آن رشد کند و این موضوع یکی از مهم ترین عوامل شکست این کسب و کار الکترونیکی بود. خرج بودجه های تبلیغاتی و عدم کشش زیرساخت نرم افزاری که به نوعی بیانگر عدم رشد متوازن است، از مهم ترین علل بدنام شدن بامیلو در برهه هایی از زمان شده بود. اگر فروشگاه اینترنتی را مشابه یک مغازه در نظر بگیریم، این مغازه به تعداد مشخصی از مشتریان می تواند در آن واحد پاسخگو باشد. فرضاً اگر زیربنای مغازه شما، 150 مترمربع باشد و شما 10 فروشنده فعال در مغازه داشته باشید، می تواند در بهترین حالت مثلاً 100 مشتری را به صورت همزمان مدیریت کنید و طبیعی است که تبلیغات شما نیز بایستی متناسب با همین میزان از مشتری باشد. اما حالا فرض کنید که بودجه تبلیغاتی شما کاملاً مشخص است و اصلاً کاری به زیرساخت مغازه شما نداشته باشد. یعنی تبلیغات گسترده ای انجام می گیرد که بیش از 1000 نفر در یک لحظه خاص وارد فروشگاه اینترنی شما می شوند، تصور کنید چه اتفاقات بدی می افتد!

البته که عدم رشد متوازن، ممکن است مهم ترین علت عدم موفقیت امروز بامیلو باشد اما تنها عامل برای آن نیست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

1 نظر در حال حاضر

  1. سلام به شخصه واقعا از مطالعه این مطلب و مطلب پیشین آن و تجربیات شما لذت بردم و استفاده کردم
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *